karpální tunel – operace

ANATOMIE : na zápěstí ruky je utvářen kanál tvořený zezadu a z boku zápěstními kůstkami, zepředu příčným vazem zápěstí ; v tomto kanálu probíhá mediální nerv ( nervus medianus) a 9 šlach přitahovačů prstů ruky

PŘÍČINY: opakované a jednostranné přetěžování ruky a zápěstí ( práce s počítačem); vibrace s přenosem na ruce ( např. sbíječka ), spolupodílet se může také diabetes mellitus či onemocnění štítné žlázy . Tímto dochází k otoku měkkých tkání zápěstí a následně ke dráždění mediálního nervu

PROJEVY: pocit mravenčení či brnění 1.-3. prstu a přiléhající strany 4. prstu ruky – typicky v noci , později i přes den zejména při práci s rukama nad hlavou ; následuje postižení jemné motoriky ruky , např. pohybů palce

DIAGNOSTIKA: vyšetření čití prstů – srovnání citlivosti na bříšku 2. a 5. prstu ; provokační manévry na průkaz zúžení prostoru karpálního tunelu ; EMG – elektromyografie ke zjištění stupně postižení nervu , provádí neurolog ; ev. ultrazvuk , CT nebo magnetická rezonance

LÉČBA:

konzervativně – omezení zátěže horní končetiny , zpevnění zápěstí ortézou protizánětlivé léky , fyzioterapie , vitamíny skupiny B , obstřiky

chirurgicky – protětí příčného zápěstí a uvolnění utlačovaného mediálního nervu , buď klasicky řezem nebo endoskopicky

V naší ambulanci preferujeme klasickou operaci z malého řezu na zápěstí ; výkon se provádí v místním znecitlivění , standartně trvá asi 15 – 20 minut a k úlevě dochází již po 1 – 2 dnech od zákroku . Na rozdíl od jiných pracovišť provádíme tento výkon zdarma resp. je hrazen ze zdravotního pojištění, u nás hradíte pouze minimální doplatek za místní anestesii !!!