operace hemoroidů metodou dle Barrona

Jedná se o tzv. ligaturu neboli podvaz či zaškrcení hemoroidu , kdy lékař přeruší přívod krve do hemoroidu pomocí elastického kroužku – gumičky. Hemoroidální uzel následně odumře a za několik dnů po zákroku společně s gumičkou odejde přirozenou cestou se stolicí z těla ven.

Barronova ligace představuje v současné době nejrozšířenější metodu na odstranění hemoroidů 2. a 3. stupně (rozlišujeme celkem 4 stupně , kdy 1. stupeň má minimální projevy a 4. stupeň naopak příznaky nejzávažnější). Provádí se v poloze vleže na boku, na zádech nebo vkleče – na našem pracovišti preferujeme polohu vkleče na loktech a kolenou – tzv. “ kočičí hřbet“. Pod kontrolou zraku při zavedeném anuskopu , což je plastová trubička o délce cca 7 cm, je nalezen hemoroidální uzel. Ten se nasaje do speciálního podtlakového aplikátoru, kterým je na krček uzlu nasazen gumový kroužek. Pracujeme v oblasti, která již není inervována , proto je toto ošetření prakticky bezbolestné. Nasazením gumičky dochází k přerušení přítoku krve do uzlu, který během 2-5 dnů odumírá a odchází přirozenou cestou se stolicí z těla ven. V několika prvních dnech po zákroku budete možná muset omezit fyzickou zátěž a sport ( např. jízdu na kole ). Místo po hemoroidu se hojí drobnou jizvou za 2-4 týdny po zákroku. Během jednoho sezení ošetřujeme zpravidla 1-2 uzly, někdy je nutno s časovým odstupem 3-4 týdnů zákrok opakovat.

Výhody této metody:

* ambulantní zákrok bez nutnosti anestesie

* jednoduchý výkon trvající pouze několik minut

* výborný efekt s minimem komplikací

* není nutná pracovní neschopnost ani pobyt v nemocnici

* zpravidla není potřeba užívat léky proti bolesti

* výkon je plně hrazen zdravotními  pojišťovnami ( pacient si pouze připlácí jednorázově za anuskop)

Možné komplikace:

* přechodné – tlak či pocit cizího tělesa v konečníku, časté nucení na stolici

* vzácné – bolest v konečníku

* výjimečné – krvácení , vznik vřídků či zánětu v místě zákroku

Pacient je vždy před vyšetřením konečníku ( anuskopie či rektoskopie ) a provedením zákroku náležitě poučen a podepisuje informovaný souhlas s výkonem .